23 July 2008

الكوسة



هاتكلم عن الكوسة بلا عنب بلا بتنجان

هاتكلم عن الكوسة اللى بقت موجودة فى كل مكان

هاتكلم عن الكوسة بس اللى مش مؤورة

هاتكلم عن الكوسة اللى جايبانا ورا
والكلام والفشخرة عن التاريخ والحضارة

ومقبرة هرم سقارة وخوفو وخفرع ومنكرع

مش شايف البس نضارة

وافتكر حادثة العبارة

مهتمين بالتابوت وبتمثال حتشبسوت

وفى ناس بتموت ومينفعش اى سكوت

بره اخترعوا صواريخ وصلوا بيها للمريخ

واحنا لسه فى البطيخ بنتكلم عن التاريخ

لو رايح تقدم فى الحربية وبابا تقيل او فى الداخلية

هتعدى زى الرعد وهتبقى 100 100

لو رايح كدة عادى ولسه عندك امل

هتاخد استمارة 6 والباب يفوت جملل

و معاك واسطة بتلاقى الدنيا باسطة

ولو محدش معاك بتاخد على افاك

حتى الكوسة فى الكورة مش مهم الاداء

طول ما فى حكام بيدوا ضربات جزاء

حتى الكوسة فى الجيش وكمان فى طابور العيش

لو كنت حتى مأمور مش محتاج تقف فى الطابور

وفى ناس الوقتى شهداء طابور العيشوفى ناس بالكوسة بيعرفوا يفكوا من الجيش
حتى الكوسة فى التعليم بيبقى الطالب غبى وبهيم
وتلاقيه ناجح وجايب تقدير بدل ما كن يطلع الاخير
وفى الوظيفة لما تقابل المدير مش هيقلك فين التقدير
لازم تقله انا تبع فولان وده منه انا قلقان

5 comments:

Abo Maryam said...

حلو الكلام جداً

نعكشة said...

مش دية كنت قلت ان حد صحبك عامل مدوننة زمان كدة
و شجعوة يا جدعان وبتاع
ولا انا مخي ضرب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نعكشة said...

خلاص فهمتتتتتتتتتتت


العلم نورون والله

انا كنت فاكرة حاطين فوق الوان الطيف كدة رخامة
طلعت ليها مدلولات

طيب خير خير

...............

انا لما قريتها زمان هناك ف يالمدوننة

كانت عاجباني

و ابدي اعجابي بيها هنا كمان

دمت سالم

سلامٌ عليك

Anonymous said...

really very good..

M.a.r.y.o.o.o.m said...

حلوة جداً بالذات
هاتكلم عن الكوسة اللى جايبانا ورا
والكلام والفشخرة عن التاريخ والحضارة