25 July 2008

مزكراتنا فى اولى علوم

انا شاب رايق ساعات نايم وساعات فايق
بحب اسمع راب بس لما بكون متضايق
لما بكون زهقان بحب االف راب
بس لو عندى امتحان انا بفرك الكتاب
كان نفسى ادخل صيدلة بس مرحناش بعيد
المهم دخلت علوم وفى اول سنة بعيد
خلاص عندى امتحانات اهو كمان اسبوع
ولو سقطت السنة دى كمان هاعيط بالدموع
لازم ازاكر واركز عشان مفيش رجوع
ايه اللى انا بقوله ده بس مش هاغير الموضوع
انا خايف من الاستاتيكا بس اصل ملوش لزوم
هو هاحفظ الاثباتين وهفكنى من العزوم
عادى بالنسبة ليه منا طول الايام فاضى
بس انا مش هاتعب نفسى وازاكر الشغل الافتراضى
لان انا كدة يبقى عديت الخط ودخلت فى التقيل
ونهاد دماغها غبية واللى بيحللها بيشيل
رحنا عند جوهرى شرحلنا السلاسل والخيوط
روحت راجعت عليهم وتمام انا مبسوط
الاستاتيكا املها ضايع قلت افكر فى التقيل
فكرت افور الفزياء واجيب فيها تقدير
اليومين اللى بعد الاستاتيكا كانوا امل كبير ليه
فكرت افور فيها الفزياء الكهربية
رحت عند صحابى ظبطنا الاثباتات
قلتلهم انا ماشى قالولى لا لازم تبات
بس للاسف فى البيت كان ابويا عامل خناقات
خلصنا الكهربية واتبقى اخر مادة فى الامتحانات
اليوم ده كان يومى وكنت انا الاستاذ
كنت رايح وانا معايا امتحان يحيى عباس
الامتحان جه باظبط زى ما كنت متصور
طبعا طلعت مبسوط لانه كله متفور
خلصت الامتحانات ويوم 11\2
جالى خبر بيقول انى نجحت فى المادتين
لقيت نفسى فاضى رحت رايح تانى يوم
اشتغلت كام يوم فى محل هدوم
معجبنيش الشغل ولاقيته ملوش لزوم
قلت يا عم فكك ورحت راجع تانى علوم
الترم التانى بداء وكانت الديناميكا فى الهيافة
سرعة وعجلة وحركة توافقية ومسافة
طبعا انا فاهم الفولة وحليت بكل سهولة
وكانت حاجة معقولة طلعت صافى من سنة اولى

الظروف دخلتني كليه العلوم
سمعت كلام كتير من ابويا مكنش ليه لزوم
قلتله بكره يجي اليوم.. الي يكون فيه ابنك معلوم
بس محستش اني فالكليه دي مظلوم
لاني فيها لاقيت صحبتي اللي بحلم بيها كل يوم
وده كان كبر مكسب..لاني هطلع ايه من الكليه دي
وزي مكان كل بيحسب.. دبلرت اول سنه وده شئ
عادي
انا مليش فحورات البنات ولاحتى بكلمهم عالشات
ده مش لاني معقد نفسيا ولا محطم عاطفيا
دم بس لاني محبش اشوف اخواتي فالمواقف دهيه
ده البنات كلهم تافيهيين-هايفين-مترددين –متذبذبين
مش عارف ليه انا عاوز اتجوز واحده اجنبيه
لا ياعم فكك. دي مش هتهتم بيا
هتلاقي همها كل عالفساتين والموضه
والحاجلت دي اللي بتجبلي حموضه
الكلام عن البنات ميخلصش فستين ثانيه
عشان كده هكملهلكوا فاغنيه تانيه

1 comment:

Anonymous said...

this one is nice 2..